سفارش تبلیغ
صبا ویژن

باقر نیوز


قرآن
نهج البلاغه
صحیفه سجادیّه
دفتر حفظ و نشر
دفتر مقام معظم رهبری
قوه قضائیه
شورای نگهبان
مجلس شورای اسلامی
ریاست جمهوری
بلاگفا
ایرنیک
مشخصات دامنه ها
قاسم روانبخش
کیهان
پرتو سخن
طنز دکتر سلام
قانون اساسی
وبلاگ اصولگرا
چمیل ایران
خبرگزاری فارس
بی باک
رجانیوز
یزد رسا
یزد امروز
یزد فردا
بسیج پیشکسوتان
ساعت و تقویم
خبرگزاری تقریب
یزد بانو
سردار خیبر
آثار آیت الله مصباح یزدی
گوگل
پارسی جو
کلوپ
فیس نما
سایت پیوندها
اظهار نامه مالیات بر ارزش افزوده
فتن
سمن
توفان
گلچینه
تامین اجتماعی نیروهای مسلح
لیست بیمه
فیش حقوق
سایت محمد صالح جوکار
وطن امروز
تریبون
مرابطون
فیروزی
راز قطعنامه
نهم دی
شبکه اصلاع رسانی دانا
افسران جوان
یزد آوا
خوانده شده ها
اطلاع رسانی پرونده قضایی
برج نیوز
میبد ما
نشریه خط حزب الله
صراط نیوز
عصر سیاست
خبرگزاری تسنیم
وبسایت کریمی قدوسی
ثبت نام زائران پیاده اربعین
نسیم آنلاین
تقویم نجومی
مسافت یاب
نتایج آزمون فنی حرفه ای
سید ابراهیم رئیسی
پیشگامان
صدا و سیما
سازمان امور مالیاتی
بنیاد ملی نخبگان
ثبت اختراع
راه راستی گفتگو با...
پارس دهملا
ایتا
ایران معاصر
بانک جامع اطلاعاتی صهیونیسم
سینما مارکت
ایتا
بازتاب برنا
مرکز مالکیت معنوی
سامانه ثنا
سامانه بام بانک ملی
آی آر 24
میل فا
مشرق نیوز

 

بسمه تعالی

«« نگاهی به فرهنگ و اقتصاد »» شماره: 19

سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی گرامی باد

امام خامنه ای: ملت ایران باید خود را قوی کند

 

خدایا رهبرمان را سلامت بدار

اگر چه عمل جراحی مقام عظمای ولایت امام خامنه ای در 17/6/93 به نظر معظم له و کادر پزشکی عملی ساده و با بیهوشی موضعی انجام گرفت اما خبر این واقعه رعشه ای بر اندام مردمی انداخت که ولایتمداری و عشق به خادمان نظام اسلامی در وجودشان عجین شده است، مردمی که فیوضات وجودی امام امّت را به خوبی درک می کنند و می دانند که چه خطرات بزرگی را این مرد خدایی با سرانگشت تدبیر و سعه صدر خود و با جلب نظر صاحب اصلی این کشور از سرشان برداشته شد. طوفانهای سهمگینی که هر کدامش می توانست ملّتی را از پای درآورد که یکی از آنها دفع فتنه امریکایی انگلیسی اسرائیلی در سال 88 بود. بازتاب کسالت رهبر معظم انقلاب منحصر به ایران نبود بلکه پیروان اسلام ناب محمّدی (ص) در سرتاسر جهان با ابراز محبت به معظم له چه از طریق اعزام نمایندگانی برای دیدنایی و چه از طریق پیام ها و .. نشان از این است که فیوضات این مرد خدایی برای جهان اسلام و بر حقپویان آشکار است و این ابراز ارادتها و محبتها شکری است از آن هزاران شکر که هر روز باید در پیشگاه الهی به واسطه چنین نعمت بزرگی عرضه نمود.

 

««توصیه‌های مهم رهبری به دولت یازدهم»»
«««مسأله فتنه از خطوط قرمز است»»»

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت، ایجاد آرامش روحی و روانی در جامعه، کنترل تورم، تثبیت قیمت ارز و اجرای طرح نظام سلامت را از اقدامات با ارزش و خوب دولت یازدهم در یک سال گذشته برشمردند و همه دولتمردان را به حفظ و تقویت جهت‌گیری و روحیه انقلابی، تکیه بر ظرفیت‌ها و تولید داخلی، اجرای دقیق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، توجه ویژه به بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی در روستاها، جدی گرفتن ادامه رشد علمی و تقویت شرکت‌های دانش بنیان، موضع‌گیری صریح در قبال مسائل منطقه و جهانی به ویژه دخالت‌های امریکا، حفظ انسجام درونی دولت، رعایت خطوط قرمز و فاصله‌گذاری‌ها به ویژه در موضوع فتنه سال 88، و سعه صدر و آرامش در قبال انتقادهای منصفانه، توصیه کردند.

رهبر انقلاب اسلامی با قدردانی از گزارش رئیس‌جمهور از عملکرد یکساله دولت یازدهم، گفتند: ارائه گزارش عملکرد، موجب امیدواری مردم به آینده خواهد شد. البته باید دقت شود که در این گزارش‌ها، آمارها دقیق و به دور از اغراق باشند.

ایشان تأکید کردند: البته امید مردم فقط با ارائه گزارش، تقویت نخواهد شد بلکه مردم به دنبال عمل، و نتیجه عملی، صحبت‌ها هستند.

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: در موضوع جناح‌بندی‌های سیاسی همواره تأکید بر رفاقت و اُنس با یکدیگر است اما در برخی موارد هم مساله متفاوت است و باید حتماً خطوط قرمز و خطوط فاصل رعایت شوند. مساله فتنه و فتنه گران، از مسائل مهم و از خطوط قرمز است که آقایان وزرا باید همان‌گونه که در جلسه رأی اعتماد خود بر فاصله‌گذاری با آن تأکید کردند، همچنان بر آن پایبند باشند.

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در ادامه با توصیه به رعایت سعه صدر و آرامش در قبال انتقادهای منصفانه گفتند: آقای رئیس‌جمهور از برخی انتقادها ناراحتند که البته در برخی موارد هم واقعاً حق با ایشان است و برخی انتقادها، تند و گاهی غیرمنصفانه هستند. ایشان افزودند: پاسخ به انتقادها هم باید منطقی و با خونسردی داده شود.

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با اشاره به برخی اظهارنظرهای مبالغه آمیز و غیرمنصفانه درخصوص دولت‌های گذشته افزودند: اگر در این اظهار نظرها بی‌انصافی شود، قطعاً در آینده نیز نسبت به عملکرد ما هم بی‌انصافی خواهد شد. اگر برخی سیاست‌ها یا عملکردهای دوره گذشته را قبول نداریم، بهترین شیوه، اصلاح آن در عمل است و این روش، بهتر از اظهار نظر است.

ایشان طرح نظام سلامت را یکی از اقدامات بسیار خوب دولت یازدهم برشمردند و گفتند: باید این طرح پشتیبانی شود و ادامه یابد.

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای درباره طرح مسکن مهر هم گفتند: اگر احتمالا با اصل طرح مسکن مهر و یا نحوه تزریق اعتبارهای بانکی به آن مخالفتی وجود دارد، اما این را هم بدانیم که اکنون چند میلیون نفر چشم انتظار تکمیل مسکن مهر هستند و باید این کار به طور جدی پیگیری شود و به اتمام برسد.

منبع: هفته نامه پرتو سخن شماره 736

 

از خواب زمستانی بیدار شویم!!

منابع خبری در سال گذشته امار و ارقامی را منتشر کردند که تعداد دانش آموران ابتدایی شیعه و اهل سنت در کشور برابر شده و به نظر می رسد در سال جاری رقمی بالاتر را به خود اختصاص خواهد داد!! این در حالی است که جمعیّت اهل سنت در ایران در حال حاضر از 10 درصد به قریب 20 درصد با رشد جمعیتی 7 رسیده یعنی به ازای یک نفری که می میرد 7 نفر به دنیا می آیند اما رشد جمعیّتی شیعیان حدود یک و بعضی جاها زیر یک هم رسیده یعنی یک نفری که می میرد کمتر از یک نفر به دنیا می آید!!؟ اگر وضع به همین منوال پیش برود در سالهایی نه چندان دور، جمعیّت براردران اهل سنت بصورت تصاعدی بیشتر شده و شیعیان با این رشد منفی جمعیّتی، در اقلیّت قرار خواهند گرفت!! اگر چه به دنیا آمدن هر مسلمان جدای از هر مذهبی مایه فخر در برابر کفار می باشد اما سوء استفاده دشمنان اسلام با تشدید اختلافات بین مذاهب اسلامی و ایجاد فرقه هایی چون وهّابیّت و تکفیری ها و داعشی ها و ...و همچنین توطئه تغییر مذهب تنها کشور شیعی، موجب نگرانی است.

 

قرائن و شواهد نشان می دهد تشویقات فوق العاده جهت افزایش جمعیّت اهل سنت در ایران و تحریکات آن سوی مرزها، بطوریکه عالمان وهّابی از پاکستان پیام می دهند « اگر شده نان شب نخورید و در تولد فرزند همت کنید..» همچنین افراط بعضی از علمای اهل سنت متمایل به وهابیّت در به دنیا آوردن فرزند بگونه ای که رقمهای چهل فرزند و بیشتر ذکر شده و تبلیغات شبکه های وهّابی در این زمینه نشان از توطئه جهت براندازی حاکمیّت شیعه است نه ازدیاد نسل مسلمان در برابر کفّار! چرا که چنین روندی بر روی ایران متمرکز شده است برای نمونه اگر به بیمارستان مادر در یزد مراجعه کنیم می بینیم تعداد کثیری از کسانی که برای رفع مشکل ناباروری مراجعه می کنند اهل سنت هستند که این مراجعات با تناسب جمعیّتی شان خارق العادّه است.  

    

این است معنای اللهمّ عجّل لولیّک الفرج!!

کمتر شیعه ای است که روزی را با دعای اللهمّ عجل لولیّک الفرع سپری نکند اما اینکه چه مقدار به دنبال این دعاهایمان حرکت داشته ایم چیزی است که باید هر از چند گاهی یکبار کلاه خود را قاضی نموده و مورد ارزیابی قرار دهیم. آنچه از مسلّمات ظهور آقا امام زمان (عج) است وجود سربازان جان برکفی است که دستورات حضرت را بر چشم نهاده و در برابر کفار و منافقین بجنگند این چیزی است که همه آرزوی آن را داریم اما با این روند منفی جمعیّتی که ما ایرانی در کاهش جمعیّت اتخاذ کرده ایم چگونه می حواهیم اثبات نماییم که در خواندن دعای اللهمّ عجل لولیّک الفرج صادق بوده و هستیم؟!! اگر کسی میهمانی را با اصرار دعوت کند و با آمدن میهمان، میزبان وسایل پذیرایی را فراهم نکرده باشد چه معنی و مفهومی را به دنبال خواهد داشت؟ آیا نمی گویند این دعوتی دروغین داشته و صداقت در گفتارش نبوده؟ آیا به ذهن خطور نمی کند که این میزبان قصد سبک نمودن میهمان را داشته؟!! مگر ابتدایی ترین میزبانی از آقا امام زمان(عج) این نیست که با جمعیّتی انبوه و قدرتمند از هر جهت، آمادگی لازم را در هر زمانی داشته باشیم؟! پس چرا ما برای راحتی و آسایش خیالی در این دنیای فانی به این وادی افتاده و عملاً از فیض افضل الاعمال انتظارالفرج خود را محروم و میدان اصلی را خالی کرده ایم؟!!  

 

اشتباه کردیم:

بسیاری از مردم و مسئولین متوجه شده اند که اقدامات دولت ها در تحدید جمعیّت و تبلیغ فرزند کمتر زندگی بهتر اشتباه بوده و در حال حاضر با هشدار مقام معظم رهبری سیاستها در حال تغییر است. کسانی چون وزیر بهداشت فعلی که زمانی متأثر از این تبلیغات بوده که فرزند بیشتر برای خانواده مشکل ایجاد می کند اما امروز می گوید: من هرگز تصور نمی‌کردم که یک بچه ام را در سنین کودکی از دست بدهم، این برای من یک مصیب بزرگ بود، کسانی که تک فرزند هستند، حتی خانواده هایی که 2 فرزند دارند، خیلی ریسک می‌کنند.

کسانی برایشان این پرسش وجود دارد که چرا زودتر از این جلوی این سیر قهقرایی گرفته نشد شاید جوابش این باشد که بعضاً دولتهایی با عینک صرف اقتصادی زیر بار نمی رفتند!! بخصوص دولت آقای هاشمی رفسنجانی که حرف حرف خودش بوده و هست!! وی حتی بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که با پیشنهاد امام خمینی(ره) و با تشریفات خاص قانونی آن انجام شد و مردم در سال 1368 به آن رأی دادند باز آقای هاشمی رفسنجانی در خصوص تغییر بعضی از این اصول می گوید: بیخود این کار صورت گرفت!! چیزی شبیه مذاکره با امریکا که مقام معظم رهبری بارها و بارها بر بی فایده بودن آن تأکید کرده اند ولی سالهاست کسانی در این کشور به دنبال آن بودند تا اینکه دولتمردان فعلی با اصرار بر موضوع مذاکره در در حال تجربه چیزی هستند که بی فایده بلکه مضر بودن آن قابل پیش بینی است.

 

تسهیل ازدواج جوانان

یکی از راههای رسیدن به رشد جمعیّت مناسب در کشور تسهیل ازدواج جوانان است که همت بزرگترها و دولتمردان را می طلبد. اگر در سنین زیر 20 سال ازدواج صورت گیرد راهگشا خواهد بود و پدر و مادرها در این زمینه می توانند مشوق فرزندان باشند تا زندگی مستقل خود را با سادگی و بدون تشریفات آغاز کنند و برای مدتی هوای آنها را داشت تا روی پای خود بایستند.

دولتمردان نیز با مشوقهایی پله ای برای ازدواجهای زیر 20 سال امتیازهای ویژه ای چون وام ازدواج بیشتر و ... قائل شوند و مردم با نظراتشان بوِیژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی را در این زمینه یاری دهند تا با تصویب قانون مناسب فضای بهتری برای ازدواج به موقع فراهم شود.

 

مردم ما بدانند اگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی همّ و غمّشان خدمت باشد نه بازیهای سیاسی، نسبت به نظرات اصولی واکنش مثبت نشان داده و تصمیم گیری می نمایند. مجلس ششم نمادی از بازیهای سیاسی بود که در تاریخ ایران ثبت شده تا جایی که در صحن مجلس شورای اسلامی اقدام به تحصن و ... کردند اما با روی گردانی مردم از طیف اصلاح طلب و پر مدعی و کم کار، مجلس هفتمی ها دغدغه بازیهای سیاسی کمتری داشتند. بنده با شروع به کار مجلس هفتم به تبعیّت از سخنرانی مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان که با این تعابیر فرمودند: قانون اساسی را مبنا قرار داده و طرح هایی را به دولتمردان پیشنهاد دهید؛ طرح تسهیل ازدواج جوانان را تهیه و به مجلس هفتم منعکس شد. اتفاقاً این طرح مورد توجه مجلسیان قرار گرفت و به همین عنوان « طرح تسهیل ازدواج جوانان » تصویب و دولت در باب تأمین منزل مسکونی جوانها موظف گردید امکانات خود را به صحنه آورد. یکسال و اندی تا پایان دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی باقی مانده بود با اینکه آن زمان قیمت زمین و مسکن لحظه ای شده بود و دولت می توانست با استفاده از این قانون وارد صحنه شود اما گویا بازیهای سیاسی در اولویّت بود و این قانون ماند تا زمان دولت بعدی که در قالب ایجاد مسکن مهر به مرحله اجرا در آمد و جلو قیمتهای کاذب زمین و خانه و رشد قارچی آن گرفته شد. اگر چه مسکن مهر هم بعضاً مشکلاتی داشته و دارد اما اگر همین هم نبود جدای از اینکه بسیاری خانه دار نشده بودند، قیمتها هم سرسام آور شده بود چه اینکه در یکسال و اندی که در دولت فعلی بی مهری هایی نسبت به مسکن مهر شده در عوض قیمت زمین و خانه نیز سیر صعودی داشته است.

 

خطر مجرد ماندن عده ای از دختران

بالا رفتن سن ازدواج دختران به بهانه درس خواندن و مکلّفاتی که هر روز به بحث ازدواج اضافه می شود باعث شده که عده ای از دختران تا پایان عمر نتوانند ازدواج کنند و مجرد باقی بمانند. امروزه آمار دختران مجرد بالای 30 سال افزایش یافته و در برابر، تعداد مردان نسبت به دختران در این سنین هر چه بالاتر برویم کمتر  می شود. از طرفی غالباً همان توقعات و ایده آل فکر کردن این دختران و خانواده شان به قوت خود باقی است!! لذا طبیعی است که عده ای تا آخر عمر نتوانند همسر مورد نظر خود را انتخاب نمایند. چه بسا دخترانی که خواستگارهای مناسبی داشته و  می توانستند زندگی خوشوقتی را با فرزندان شایسته ایجاد کنند، اما توهّم هایی چون ادامه تحصیل برای زندگی بهتر، فرصت طلایی را از آنان گرفت! اگر چه این دختران با به دست آوردن مدرک تحصیلی امتیازی را در جامعه برای خود کسب کرده یا به

کاری مشغول شدند اما مهمتر از آن شادابی زندگی در دوران نوجوانی و تشکیل کانون گرم خانواده را که سبب رشد کمال انسانی است را از دست داده یا از آن عقب مانده و آنچه به دست آورده اند با آنچه از دست داده اند قابل مقایسه نیست.

 

درک واقعیّتهای جامعه در برابر دختران بالای 30 سال یکی از ضروریّاتی است که باید به آن تن داد و از توقعات و انتظارات کاست و فرهنگ اجتماعی مردم هم به گونه ای تغییر کند که کمبود مردان را در سنین بالا با راههای شرعی و منطقی و خداپسندانه ای که وجود دارد حل نمود. نقش زنان در این ماجرا بویژه در مناطقی چون یزد حیاتی است چرا که بعضی از امور شرعی نزد عده ای گناهی بزرگ و نابخشودنی به حساب می آید. اگر خانم پا به سن گذاشته ای که به دلایلی مجرد است بیاید و همسر مردی که همسرش فوت کرده و فرزندانی را دارد بشود، به جای اینکه جامعه این زن فداکار را تکریم و احترام نماید از زمین و آسمان همه بر سرش خراب می شوند که چرا چنین و چرا چنان کردی و اگر این ازدواج از نوع موقت باشد که دیگر هیچ!! بدتر از این زمانی است که این خانم به ازدواج مردی درآمده باشد که همسر هم دارد!! ایندفعه بمبارانها مانند بمبارانهای غزه می شود که از زمین و هوا و دریا بر سر این خانم که نمی خواسته تا آخر عمر مجرد بماند سرازیر می شود!! جامعه به این کار ندارد که این خانم در چه شرایطی بوده که حاضر به ازدواج با مردی شده که همسر هم دارد لذا سرزنشها از سوی خودی و غیرخودی ادامه می یابد.

 

اما مصیبت آنجا آغاز می شود که هووی این خانم از ماجرا با خبر شود!! و آغاز جنگی تمام عیار، هر آنچه خانم اول در اختیارش باشد اعم از زبانی و یدی و از اقوام و خویشان را به خدمت گرفته تا حساب این هوو و شوهرش را برسد. اگر توانست شوهرش را به جایی برساند که بگوید «خر ما از کرگی دم نداشت» و همسر دوم را طلاق داد که هیچ و گرنه مرحله بعدی و با استفاده از حمایت های قانونی، تقاضای طلاق می نماید و به عبارتی برای ضربه زدن به هوو حاضر می شود زندگی خود و فرزندانش را از هم بپاشد، اما هوو نداشته باشد!! و این نشان از بعضی خودخواهی هاست؛ در حالیکه قانون برای حمایت از کانون گرم خانواده و استوار ماندن آن در برابر هوسبازی های بعضی از مردان تنظیم شده؛ کسی که همسری اختیار کرده و بدون اینکه توانایی اداره زندگی دیگری داشته باشد رفته و زن دیگری گرفته در نتیجه مجبور شده همسر اول را بلاتکلیف رها نماید لذا همسر اول با این فرجه قانونی می تواند خود را از دست مرد لاابلی آزاد نماید. 

 

تأمین آتیه فرزندان

یکی دیگر از راههای تشویق جوانها به فرزند دار شدن این است که پدر بزرگهایی که دستشان می رسد نوه های خود را بیمه عمر یا تأمین آتیه زندگی نمایند. این باعث می شود که جوانهایی که تازه ازدواج نموده اند کمتر دغدغه آتیه فرزندان داشته باشند و دلشان به این خوش باشد که برای زمان ازدواج فرزندانشان وجوه قابل توجهی در دستشان است و دولتمردان هم با توجه به اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آنان را مکلف به تأمین اجتماعی همگان نموده است می توانند امر مهم را از دوران کودکی و رفته رفته ارتقاء دهند.

 

تقلید از ادای بلوچ و افغانی های چهل سال پیش!!

حدود چهل سال پیش در خیابان سلمان فارسی فعلی در مغازه بابا که بودیم عابرانی از بلوچ و افغانیها که برای خرید با پای پیاده از کوره های آجر پزی به شهر می آمدند را شاهد بودیم که پس از بدست آوردن پول کارگری یک ضبط صوت بزرگی را خریده و یک نوار محلی خودشان را روی آن گذاشته و صدایش را بلند کرده و مغرورانه مسیر بازگشت را طی می کردند. آن زمان مردم و کسبه از این کار اینها ریشخند زده و برایشان تعجّب آور بود. اما پس از قریب چهل سال می بینیم که همین کار توسط تازه به دوران رسیده هایی که پولی پیدا شده و ماشینی خریده اند اقدام به نصب باندهای قوی روی ماشین خود نموده و هنگام حرکت در خیابان ها انواع و اقسام سر و صداها و موسیقی ها را از خود بروز داده تا جلب توجه نموده و یا خوش بگذرانند. شاید هم بعضی از اینها کسانی باشند که از دهات اطراف به یزد آمده تا خود نمایی کنند. بی تفاوتی پلیس به این حرکات که بعضاً باعث تشدید سرعت و تصادفات نیز می شود باعث شده تا مغازه هایی با تابلوهایی همچون «گُم گُم» برای این منظور بازگشایی شود.   

 

         (به یاد شهدای 17 شهریور سال 1357 میدان ژاله تهران )

 

      تهیه و تکثیر:یزد - علی اصغر باقری 21/6/93 برابر با  16ذیقعده 1435  

 

 

 


ارسال شده در توسط باقر نیوز