سفارش تبلیغ
صبا ویژن

باقر نیوز


قرآن
نهج البلاغه
صحیفه سجادیّه
دفتر حفظ و نشر
دفتر مقام معظم رهبری
قوه قضائیه
شورای نگهبان
مجلس شورای اسلامی
ریاست جمهوری
بلاگفا
ایرنیک
مشخصات دامنه ها
قاسم روانبخش
کیهان
پرتو سخن
طنز دکتر سلام
قانون اساسی
وبلاگ اصولگرا
چمیل ایران
خبرگزاری فارس
بی باک
رجانیوز
یزد رسا
یزد امروز
یزد فردا
بسیج پیشکسوتان
ساعت و تقویم
خبرگزاری تقریب
یزد بانو
سردار خیبر
آثار آیت الله مصباح یزدی
گوگل
پارسی جو
کلوپ
فیس نما
سایت پیوندها
اظهار نامه مالیات بر ارزش افزوده
فتن
سمن
توفان
گلچینه
تامین اجتماعی نیروهای مسلح
لیست بیمه
فیش حقوق
سایت محمد صالح جوکار
وطن امروز
تریبون
مرابطون
فیروزی
راز قطعنامه
نهم دی
شبکه اصلاع رسانی دانا
افسران جوان
یزد آوا
خوانده شده ها
اطلاع رسانی پرونده قضایی
برج نیوز
میبد ما
نشریه خط حزب الله
صراط نیوز
عصر سیاست
خبرگزاری تسنیم
وبسایت کریمی قدوسی
ثبت نام زائران پیاده اربعین
نسیم آنلاین
تقویم نجومی
مسافت یاب
نتایج آزمون فنی حرفه ای
سید ابراهیم رئیسی
پیشگامان
صدا و سیما
سازمان امور مالیاتی
بنیاد ملی نخبگان
ثبت اختراع
راه راستی گفتگو با...
پارس دهملا
ایتا
ایران معاصر
بانک جامع اطلاعاتی صهیونیسم
سینما مارکت
ایتا
بازتاب برنا
مرکز مالکیت معنوی
سامانه ثنا
سامانه بام بانک ملی
آی آر 24
میل فا
مشرق نیوز

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفتگو با نیوزویک:
هر کاری می‌توانستیم کردیم که ایران هسته‌ای نشود اما نشد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اذعان کرد: ما هرچه قدرت داشتیم، در مقابل ایران به کار بردیم ولی نشد، بعضی ها فکر می کنند که ما خداییم که از مرزها عبور کنیم و هر کاری که می خواهیم بکنیم.

به گزارش رجانیوز، متن زیر مشروح گفتگوی فرید زکریا خبرنگار هفته نامه امریکایی نیوزویک با محمد البرادعی است که درحاشیه اجلاس داووس صورت گرفته است.

آیا فکر می کنید حق دارید که ایران را محدود و تحت فشار قرار دهید؟

این سخن را کاملاً یک سوء تفاهم می دانم. ما هر کاری که می توانستیم در مقابل ایران انجام دادیم، ولی نتوانستیم جلوی دستیابی ایران را به برنامه هسته ای بگیریم، ما هرچه قدرت داشتیم، در مقابل ایران به کار بردیم ولی نشد، بعضی ها فکر می کنند که ما خداییم که از مرزها عبور کنیم و هر کاری که می خواهیم بکنیم... ما اصلاً چنین اختیار و توانایی هایی را نداریم.

ببینید برنامه ایران یک جنبه تکنیکی دارد و یک جنبه سیاسی. از جنبه تکنیکی ما وظیفه داریم که کارمان را پیش ببریم و این مسئله به ما مربوط است. از نظر سیاسی، باید بر مبنای گفتگو پیش رفت تا بتوان زمینه اطمینان و اعتماد را فراهم ساخت. من در طول این 6 سال، بارها گفته ام جنبه سیاسی مسئله که باید به اعتمادسازی منجر شود، این اعتماد میان ایران و بعضی از کشورهای غربی کاملاً از بین رفته است و در این مورد حتی یک قدم هم پیشروی نداشته ایم.

منظورتان را می شود واضح تر بیان کنید؟

شما نمی توانید با ایران مثل یک حیوان رفتار کنید و هر کاری که دلتان می خواهد، انجام دهید و در مورد آن از سیاست چماق و هویج هم استفاده کنید.

آیا ایران در مقابل غرب است؟

خوب، این یک رقابت بین ایران و غرب است... ایران می خواهد نقش خود را به عنوان یک قدرت مهم در منطقه حفظ کند. ایران می بیند که هرکس تکنولوژی لازم را برای انرژی هسته ای داشته باشد، به راحتی می تواند به آن دست یابد زیرا این امر باعث قدرت، پرستیژ و امنیت خواهد شد... آنها بارها از زبان دولتمردان گذشته امریکا می شنیدند که دولت ایالات متحده در ایران به دنبال تغییر رژیم و قرار دادن آن در لیست کشور های "محور شرارت " است. آیا اگر شما به جای آنها بودید، هر کاری نمی کردید که بتوانید از خودتان دفاع کنید.

شما فکر می کنید که گفتگو نتیجه بخش خواهد بود؟

شما مجبورید که گفتگو را هم امتحان کنید. اگر گفتگو نکنید پس چه کار می توانید بکنید؟

برای پست ریاست آژانس انرژی اتمی از طرف امریکا مورد حمایت مستقیم قرار گرفته بودید ولی بعد از مدتی شدیداً از سوی واشنگتن تهدید شدید.

این مسئله به دور سوم انتخاب من برای آژانس برمی گردد که آن زمان، سفیر سابق امریکا در سازمان ملل متحد یعنی جان بولتن می خواست جلوی انتخاب مجدد مرا بگیرد. ولی بالاخره با توافق و پشتیبانی امریکا دوباره انتخاب شدم. شما نمی توانید با رئیس سازمان ملل مخالفت کنید ولی در ضمن هم نمی توانید تمامی خواست های یک کشور را مد نظر قرار دهید و به رای و نظر دیگر کشورها توجهی نکنید. اگر قرار شد که IAEA فقط منویات یک کشور را در نظر بگیرد، به سرعت از بین خواهد رفت.

کارشناسان معتقدند که به خاطر پیش بینی های سال 2007 سازمان اطلاعات امریکا، نظارتتان بر ایران تشدید شده است.

نه، ما تغییری نکرده ایم. ما همیشه در مواضع خود نسبت به ایران محکم و استوار بوده ایم. چه چیزی را آنها دوست ندارند، آنها می گویند که من خارج از دستور حرف می زنم. اما در موارد زیادی چه به صورت خصوصی و چه در مجامع عمومی به آنها گفته ام که برای پیشبرد مواضع سیاسی خود باید از من حمایت کنید. حقیقت این است که سیاست های شما کارآیی ندارد.

مردم می گویند که شما در قبال مسئله هسته ای سوریه و احداث یک راکتور هسته ای قاطع نبوده اید.

من از رفتار اسرائیل بسیار ناراحت و عصبانی هستم، زیرا آنها تمامی قوانین بین المللی را زیر پا می گذارند. خواست خود را همیشه یکجانبه می خواهند به پیش ببرند. قبل از هر گونه اطلاعات و هماهنگی با ما، به راکتور هسته ای سوریه حمله و آن را بمباران کردند، بدون اینکه مدارکی را دال بر اتمی بودن تأسیسات هسته ای سوریه در اختیار ما قرار دهند. حتی ما نیز در حال حاضر هر کاری که در توانمان باشد، در قبال سوریه انجام می دهیم ولی مسئله سوریه هم مثل مسئله ایران ?شده است. من که نمی توانم اسلحه به دست بگیرم و بگویم که سوریه در حال ساخت تأسیسات اتمی است. کاری که ما می کنیم، این است که ابتدا در این امر شفاف سازی کنیم و ببینیم دقیقاً چه اتفاقی در آنجا افتاده است.

چرا شما از سوریه و کره جنوبی را در مورد ساخت این تأسیسات انتقاد نمی کنید؟

زیرا ما مدرک و شواهدی در این مورد نداریم. اگر من مدرکی دال بر وجود مراکز اتمی قبل از بمباران داشتم، باید ظرف 24 ساعت اعلام می کردم.

منبع


ارسال شده در توسط باقر نیوز