سفارش تبلیغ
صبا ویژن

باقر نیوز


قرآن
نهج البلاغه
صحیفه سجادیّه
دفتر حفظ و نشر
دفتر مقام معظم رهبری
قوه قضائیه
شورای نگهبان
مجلس شورای اسلامی
ریاست جمهوری
بلاگفا
ایرنیک
مشخصات دامنه ها
قاسم روانبخش
کیهان
پرتو سخن
طنز دکتر سلام
قانون اساسی
وبلاگ اصولگرا
چمیل ایران
خبرگزاری فارس
بی باک
رجانیوز
یزد رسا
یزد امروز
یزد فردا
بسیج پیشکسوتان
ساعت و تقویم
خبرگزاری تقریب
یزد بانو
سردار خیبر
آثار آیت الله مصباح یزدی
گوگل
پارسی جو
کلوپ
فیس نما
سایت پیوندها
اظهار نامه مالیات بر ارزش افزوده
فتن
سمن
توفان
گلچینه
تامین اجتماعی نیروهای مسلح
لیست بیمه
فیش حقوق
سایت محمد صالح جوکار
وطن امروز
تریبون
مرابطون
فیروزی
راز قطعنامه
نهم دی
شبکه اصلاع رسانی دانا
افسران جوان
یزد آوا
خوانده شده ها
اطلاع رسانی پرونده قضایی
برج نیوز
میبد ما
نشریه خط حزب الله
صراط نیوز
عصر سیاست
خبرگزاری تسنیم
وبسایت کریمی قدوسی
ثبت نام زائران پیاده اربعین
نسیم آنلاین
تقویم نجومی
مسافت یاب
نتایج آزمون فنی حرفه ای
سید ابراهیم رئیسی
پیشگامان
صدا و سیما
سازمان امور مالیاتی
بنیاد ملی نخبگان
ثبت اختراع
راه راستی گفتگو با...
پارس دهملا
ایتا
ایران معاصر
بانک جامع اطلاعاتی صهیونیسم
سینما مارکت
ایتا
بازتاب برنا
مرکز مالکیت معنوی
سامانه ثنا
سامانه بام بانک ملی
آی آر 24
میل فا
مشرق نیوز

رئیس‌جمهور در نامه‌ای به بیش از 200 تن از اساتید، متخصصان دانشگاهی و اندیشمندان اقتصادی با اشاره به بحران اقتصادی غرب وگسترش آن در جهان، تصریح کرد: وقت آن رسیده که با هم‌اندیشی و تلاش جمعی با نگاهی مجدد به راه طی شده، مبانی عملی و نظری اقتصاد سالم، پویا و پایدار را طرح‌ریزی کنیم.


به گزارش رجانیوز، متن کامل نامه دکتر محمود احمدی نژاد که به بیش از 200 تن از اندیشمندان اقتصادی اسال شده، به این شرح است:

اندیشمند گرامی

سلام علیکم

مطمئن هستم، بحران اقتصادی غرب که در حال گسترش به تمام جهان است، دغدغه خاطر جنابعالی نیز هست.

با آشکار شدن ناکارآمدی های نظام اقتصادی فعلی حاکم بر جهان، به طور طبیعی سوالات فراوانی ذهن اندیشمندان و اصلاح گران را به خود مشغول کرده است. سوالاتی است که پاسخ آنها را نمی توان در مکاتب اقتصادی رایج یافت و به نظر می رسد شرایط جدید به گونه ای مبانی این مکاتب را به چالش کشیده است. این مکاتب اگر چه الگوهای متعدد برای رشد تولید را ارائه می نماید لیکن اغلب در برابر مسابقه مصرف و چگونگی آن ساکت و نسبت به فاصله طبقاتی روز افزون و گسترش فقر بی تفاوت هستند.

تورم، عدم ثبات و بحران های مالی و کالایی ، سفته بازی و مبادلات صوری از پیامدهای الگو های رایج اقتصادی به ویژه رویکرد لیبرالیستی است که موجب ناامنی پایدار در زندگی بخش عظیمی از مردم جهان و شکاف فزاینده و عمیق میان مرم و حاکمان شده است.

بحران اخیر نشان می دهد، ابزارهای مالی که برای ایجاد امنیت و مقابله با نوسانات، عدم اطمینان و تلاطم های بازارهای کالایی به کار گرفته شدند، با به حاشیه راندن سرمایه حقیقی موجب عدم قطعیت و توسعه ناامنی در بازار شده اند و معاملات غیرواقعی تو در تو و نشر اوراق بهادار بی بها و چند دست چرخاندن آنها و صادرات جهانی آنها تحت عنوان جهانی سازی، سرمایه و ایجاد حباب های گوناگون، سلامت اقتصادی را مختل کرده و به سرمایه های حقیقی و سالم لطمه وارد کرده است.

اختلال ناشی از عدم نظارت بر بازارهای مالی با توجیه خود تنظیمی آن، به وضعیتی رسیده است که دولت ها برای نجات بازار و صد البته با هزینه مردم، برای ایجاد تعادل در آن وارد کار شده اند.

سفته بازان و سرمایه سالاران رشد یافته بر بستر روابط ناسالم و خود تنظیمی ، بدون مهار التهاب حاکم بر بازار، بی هیچ احساس مسوولیتی صحنه را خالی کردند تا هزینه ها از منابع مردمی پرداخت شود که نه نقشی در ایجاد این وضع و نه بهره ای از آن داشته اند.
در اثر ترویج باور به نقش زیربنایی اقتصاد در زندگی انسان و تبلیغ غیر متعارف آن، اصولاً فرهنگ، اخلاق و ارزشهای انسانی و اعتقادی و سنت ها و باورها به تابعی از الزامات و مناسبات اقتصادی تنزل یافته و قابل اندازه گیری و مبادله و معامله شدند و اینگونه شد که می بینیم.

دوست خوب

به نظر می رسد وقت آن رسیده است که با هم اندیشی و تلاش جمعی، برای سوالات اساسی پیرامون وضع موجود پاسخ مناسب بیابیم و با نگاهی مجدد به راه طی شده، مبانی عملی و نظری اقتصاد سالم، پویا و پایدار که در خدمت برادری، صلح و عدالت باشد ، را طرح ریزی نماییم.

امیدوارم با همکاری و مشارکت در این مجاهدت ملی و انسانی، دوستان و کشور خود را در یافتن پاسخ صحیح سوالات زیر یاری نمایید.

1- بحران فعلی بیشتر ریشه های نظری دارد یا برآمده از شیوه کاربرد آنهاست یا هر دو؟

2- چه رابطه ای میان بحران های مختلف جهان با رسوب گذاری دلار (دلارهای حجیم و بی پشتوانه) در اقتصاد ملی وجود دارد و تا چه زمانی ملت ها و دولت های دیگر باید هزینه کسری بودجه آمریکا را بپردازند، راه گریز چیست؟

3- ورود گسترده بخش دولتی و سیاست های اتخاذ شده در غرب تا چه میزان می تواند بحران را مهار کند و این روند تا کی و دامنه و عمق آن تا کجا ادامه دارد؟

4- نقش و توان نهادهای بین المللی به خصوص بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در ایجاد و یا مهار بحران چگونه است؟

5- با توجه به ظرفیت بالای اقتصادی کشور، چگونه می توان شرایط به وجود آمده را به فرصت طراحی و اجرای سیاست ها و روشهای اقتصادی پویا و پایدار تبدیل کرد و مبانی نظری یک اقتصاد انسانی و عادلانه را تبیین نمود؟

6- صیانت از منافع ملی و ثروت ایرانیان خارج از کشور و باز کردن مسیر ورود سرمایه های فراری از حوزه نظام سرمایه داری به عرصه سرمایه گذاری سالم در کشور از کدام راه و چگونه ممکن است ؟
7- برای تقویت نقش نظریه پردازی بومی، فرهنگ سازی و رفتار سازی دانشکده ها و پژوهشکده های اقتصاد و مدیریت کشور چه باید کرد؟

با تقدیر فراوان از اهتمام جناب عالی برای مشارکت در این مجاهدت ملی، امید است ، جمع بندی روشن از پاسخ به سوالات فوق، راه را برای دریافت پاسخ سوالات مبنایی تر و اساسی تر بگشاید.

دبیرخانه کارگروه تحولات اقتصادی آماده استقبال از نظرات شماست.

رئیس‌جمهور همچنین در نامه‌ای به علما و صاحب نظران برجسته اقتصادی حوزوی، با اشاره به بحران اقتصادی غرب، همراهی آنان برای طراحی، تدوین و اجرای الگوهای نوین اقتصادی نه تنها در مقیاس ملی، بلکه برای عرضه به جهان بشریت را یک ضرورت فوری دانست.


به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از دفتر امور رسانه‌های ریاست‌جمهوری، متن کامل نامه محمود احمدی‌نژاد که برای علما و صاحب‌نظران برجسته اقتصادی حوزوی ارسال شده، به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم

بالاخره ضعف های بنیادین تئوری‌ها و نظامات اقتصادی سرمایه‌داری از پرده برون افتاد و نتایج مخرب آن بر فرهنگ ، امنیت و سلامت جامعه بشری آشکار شد.

تشویق روحیه فردگرایی و لذت جویی افراطی، توسعه فواصل طبقاتی و فقر در مقیاس ملی و جهانی، زمینه سازی لشکر کشی ها و تجاوزها و اشغالگری ها، هدم کرامت و شرافت انسانی وارزش های والای اخلاقی ، توجیه تخلفات اقتصادی، معاملات ربوی و غش در معامله و کنار گذاردن حلال و حرام از اقتصاد تحت پوشش تئوریها و معادلات و مدلهای اقتصادی ، تبیین سیاستهای اقتصادی گذرا و متغیر دولتهای آمریکا و اعطای عنوان علمی به آنان و تحمیل به سایر کشورها و مدیران اقتصادی به نام علم اقتصاد و برقراری حصار غیر قابل خدشه علمی پیرامون آن و از این طریق گره زدن یک طرفه منابع و اقتصاد سایر ملتها به اقتصاد سرمایه داری و باز کردن مسیر انتقال مشکلات نظام سرمایه داری به دیگران و پرکردن خلاها و تامین هزینه ها و خسارات این نظام از جیب ملتهای مظلوم تنها بخشی از دستاوردهای نظام اقتصادی مادی برای بشریت امروز است که انعکاس آن امروز دامن کشورهای واضع و عامل را گرفته است.

احکام الهی در بخش اقتصاد ضامن سلامت جامعه ، کرامت انسانی ، رشد پایدار و عدالت و انصاف در روابط اقتصادی و درخدمت تعالی و کمال جامعه و انسان است . تحت حاکمیت قوانین الهی ، رشد اقتصادی و عدالت نه در تضاد با یکدیگر بلکه در همراهی و مقوم هم هستند . عدالت بدون رشد اقتصادی توزیع فقر و رشد اقتصادی بدون عدالت ، توسعه نابرابری است. دولت نه کارفرما بلکه خادم و خدمتگزار ، هادی و حامی تلاش های سازنده و مثبت اقتصادی و متعادل کننده و ضامن توسعه و تحکیم عدالت در روابط است. علیرغم وجود چارچوبهای نظری برای شکل دهی یک اقتصاد سالم ، انسانی ، پویا و عادلانه و همچنین فراهم بودن محملهای قانونی و اجتماعی برای مهندسی مدل های اقتصادی مبتنی بر احکام الهی، هنوز در عرصه عمل، کار چندانی انجام نشده است.

امروز همراهی همه علما و دانشمندان علوم اقتصادی واجتماعی دانشگاهها و حوزه های علمیه برای سازماندهی یک کارشناسی عالمانه و مجاهدت انسانی و ملی در طراحی و تدوین و اجرای الگوهای نوین اقتصادی نه تنها در مقیاس ملی بلکه برای عرضه به جهان بشریت یک ضرورت فوری است . امیدوارم آن استاد گرانقدر با صرف وقت و با ارسال نظرات پیرامون سوالات زیر زمینه را برای یک هم اندیشی ملی و تاریخی بین همه نخبگان اقتصادی و اجتماعی کشور به خصوص صاحبنظران حوزوی و دانشگاهی بیش از گذشته فراهم سازید . درخواست مشابهی از اساتید و متخصصان دانشگاهی نیز شده است و امید است با دریافت نظرات ، مقدمات یک همایش تخصصی مشترک پیرامون موضوع طی یک ماه آینده مهیا گردد.

دبیر خانه کارگروه اقتصادی آماده دریافت نظرات عزیزان است.

1- عوامل اصلی و زیربنایی مشکلات امروز اقتصادی جهان و به ویژه غرب چیست؟

2- جایگاه و نقش اصلی اقتصاد در زندگی اجتماعی و فردی و تعالی فرد و جامعه چیست؟

3- آیا عدالت یک امر مجرد و تبعی است یا یک امر ذاتی و ناشی از ماهیت احکام و رفتار است؟

4- الگوی تولید و توزیع و مصرف مناسب کدام است و نقطه اتصال ارزش های دینی با چگونگی تولید و مصرف کجاست؟

5- نقش دقیق و عملیاتی دولت در تنظیم بازار و روابط اقتصادی و کف و سقف آن در شرایط گوناگون چیست؟

6- نقش پول و مقررات پولی و مالی ، خلق پول ، سفته بازی و بازار سرمایه در ایجاد وضع فعلی و چگونگی آن در یک اقتصاد انسانی و عادلانه چیست؟

7- ردپای ربا و توجیه مال حرام در مقررات و مدلها و رفتار اقتصادی فعلی و راهکار شناسایی و مقابله با آن کدام است؟

8- آیا سازماندهی، تشکیلات و ظرف ترتیبات اداری که برای هدایت یک اقتصاد مبتنی بر صرفا انگیزه های مادی و دنیا طلبی و زیاده خواهی و اقتصاد مبتنی بر ربا تنظیم شده و شکل گرفته و نهادینه شده است، می تواند جوابگوی یک اقتصاد متعالی مبتنی بر پیشرفت، عدالت، کرامت انسانی و فضایل اخلاقی با ارزش های الهی باشد؟

منبع


ارسال شده در توسط باقر نیوز